بیماری کودک، کفاره گناهان پدر و مادر! / ثواب کسی که فرزند دخترش را شادمان کند
پنج پگاه؛
شناخت رویکرد زیباشناسانه اسلام که همراه با ظرایف بسیاری است؛ سبب می شود تا نفاط متمایز و برجسته این دین الهی نسبت به سایر ادیان آشکار شود.
تعداد نظرات: ۵۰
بدون نام
-
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
آيا کودکي که بخاطر گناهان پدر و مادرش به بيماري و نقص عضو دچار شود عادلانه است چرا کودک بايد يک عمر سختي بکشد براي گناهان ديگران . اين چه عدالتي است
parham
-
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
سلام خانم يا آقاي شاکي,که 12 نفرهم شماروتاييد کردن,ناسلامتي الان همه تحصيل کرده اند,شما فقط کافي بود براي اين سوالتون يهsearch ساده بکنيد مثلا(علل وجود انسانهاي ناقص الخلقه)نه که اين قدر راحت عدالت خدا رو زير سوال ببريد.متاسفانه ما خوب بلديم سوال ايجاد کنيم اما دنبال جواب نيستيم.اينم سايتي که من searchکردم و به جواب رسيدم . http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/2689/3844/29587
يک خواهر دلسوز
-
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
آقايي که خودت را عقل کل ميداني و فکر ميکني حرف خدا و پيغمبران و امامها را ميفهمي اما مردم نميفهمند
اولاً ايراد گرفتن از يه حديث مساوي با ايراد گرفتن از خدا نيست چه بسا احاديثي که جعلي هستند و به اسلام ضربه ميزنند
دوماً شما خودت بچه مريض يا معلول نداري وگرنه اينجور راحت درباره موضوع صحبت نميکردي يا به بچه معلول نميگفتي ناقص الخلقه
سوماً منم search کردم چيزهايي پيدا کردم که خلاف گفته شماست اينقدر سايتهاي خودتان را تبليغ نکنيد
چهارماً هيچ کجاي حديث نگفته گريه کودک بلکه فقط گفته بيماري کودک؛ شماها که حديث را تحريف ميکنيد ميخواهيد تفسيرتان را هم در سايتتان بخوانيم؟!
پنجماً صحت و سقم اين حديث بايد توسط متخصصان بررسي شود چون بعيده که خدا تقاص کسي را از کسي ديگر بگيره چه برسه به مجازات کودکان
ششماً شايد بهتر بود اين حديث منتشر نميشد
رها
-
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
سلام دوستان.من سال ها پيش کتاب ريحانه بهشتي و تربيت انسان بيست سال قبل از ازدواج رو خوندم.توش نوشته بود مثلا اگر پدر در شب آميزش مست باشه بچه حاصله دچار بيماري هايي ميشه.مثل سرطان و ناراحتي کليه و...
به نظر من حقير اين درست نيست که بگيم هميشه بچه مريض ناشي از يک پدرمادر گناهکاره اما ميشه گاهي مريضي بچه به دليل ناآگاهي والدين به انجام کاري بد باشه.پس بيايد کمي واقع بين باشيم و هرچيز رو به خداوند رحيم و قادر منسوب کنيم.انشالله همگي شما عاقبت بخير بشيد.التماس دعا.
بدون نام
-
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
انچه عنوان شده نه منبعي نه ماخذي نه مرجعي .انچه به سر اسلام مياوريد از صدها نوشتار سلمان رشدي ها بدتر است
بدون نام
-
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
دوست عزيز دچار سوء برداشت شديد.
حديث امام دلالت بر اين دارد که گريه کودک سببي است تا گناهان پدر و مادر پاک شود؛ نه اين که خداوند کودک را بيمار يا مريض مي آفريند تا گناهان کودک پاک شود. چون پدر و مادر رنج و غم زياد براي درمان و بهبودي کودک متحمل مي شوند خداوند به آنان اجر مي دهد و گناهانشان را پاک مي کند
رضا
-
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
نظر شخصي خودتون را به حديث اضافه نکنين اين کارا تحريف حديثه
بدون نام
-
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
همه اين احاديث از کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شيخ صدوق است
بدون نام
-
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
کجاي حديث گفته که کودک به علت گناه پدر و مادر مريض يا ناقص الخلقه شده است. گناه پدر و مادر که علت محسوب نشده است که اين همه دچار دعوا و اختلاف شديم
مليحه حقيقت جو
-
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
حتي نام کتاب «عقاب الاعمال» نيز تأييد مي کند که برداشت مردم از حديث (يعني آنچه در کلمات حديث ديده مي شود و واقعيت دارد) درست است و حديث? بيماري کودک را عاقبت اعمال و گناهان پدر و مادرش مي داند.
آن سايتهايي که معرفي کرديد رفتم ديدم و خواندم. همگي در تأييد فهم درست مردم از حديث است: اين که چون والدين بچه? فلان کارهاي زشت (خجالت مي کشم بگويم چه کارهايي) را انجام داده اند فرزندشان «معلول» (به قول شماها «ناقص الخلقه») شده است. جرأت داريد مطالب آن سايتها را به مردم بگوييد؟
اگر خود شما مثلأ دچار کم شنوايي مادرزادي باشيد و به شما بگويند «ناقص الخلقه» چه حس و حالي پيدا مي کنيد؟ چرا احساسات صدها هزار معلول در کشور را جريحه دار مي کنيد و دل پدر و مادرشان را مي شکنيد؟
اين که ارز دارويي را خرج واردات دسته بيل و دمپايي لاانگشتي و آدامس و لوازم آرايش و... کرده اند و فقدان و گراني دارو باعث مريضي و مرگ و مير هزاران تن از بچه هاي کشورمان شده است ناشي از گناهان والدين آنهاست؟ چرا حقايق را پنهان يا انکار مي کنيد؟ چرا از خدا نمي ترسيد؟
چرا فکر مي کنيد هر چه شما بگوييد بايد کورکورانه بپذيرفته شود و اطاعت کنند و اگر کسي حرف حق را بگويد به معناي دعوا و اختلاف و سوءبرداشت و اشتباه و فهم نادرست و مغالطه و بي منطقي و جهالت و... است؟ همه بايد هميشه شماها را فقط تأييد کنند؟
شماها اگر راست مي گوييد و قصد و غرضي نداريد چرا ناشناس يا با نام جعلي اظهار نظر مي فرماييد؟
پريناز
-
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
کجاي اين حديث گفته علت بيماري کودک، گناه پدر رو مادر است؟
اين حديث گفته بيماري کودک گناه پدر و مادر را ميپوشاند(مراجعه به ريشه کفر و واژه کفاره در لغت نامه کنيد)
دوستان کمي منطق بدانيد بد نيست تا اينطوري به مغالطه نيفتيد و البته کمي عربي!
توشه
-
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
بله منظورحديث همين هست. دوستان به کلمات دقت نميکنن وکلي قضاوت ميکنن.
يه برداشتش اينه که وقتي بچه مريض ميشه بعضي پدر مادرها حتي ممکنه تامرزکفربه خداهم پيش برن وبگن مگه اين بچه چه گناهي داشته که بايدمريض بشه ونميدونن که دراين مريضي چه حکمتهايي نهفته است که يکيش همين بخشيدن گناهان والدينه
زهراسادات
-
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
سلام عليکم. کجاي اين حديث شريف گفته: بيماري کودک، گناه پدر و مادر را مي پوشاند؟
اين حديث از خانم پريناز و خانم توشه است يا مولاي متقيان علي عليه السلام؟
تحريف احاديث شريفه از جعل آنها بدتر است.
در ضمن، اين حديث شريف به زبان فارسي در اين مقاله نوشته شده نه زبان عربي. منطق يعني اين.
اگر ولايت مولايمان را پذيرفته ايد، فقط اطاعت کنيد. نه تحريف کنيد و نه تفسير به راي و نه بدون تخصص دفاع کنيد زيرا نتيجه عکس مي گيريد.
يا علي.
توشه به خانم زهرا سادات
-
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
هرحديثي يک تفسيري هم دارد اين تنگ نظري است که فقط يک برداشت از آن شودتازه برداشت شماهم اشتباه است توصيه ميکنم اين دو مطلب رامطالعه بفرماييد:
تيترجبران رامطالعه بفرماييد: http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/2689/6961/83943
تيترطلب فرزندرامطالعه بفرماييد:
http://www.13rajab.ir/modules/smartsection/item.php?itemid=125
درضمن اينم عرض کنم بحث برسراينکه اين حديث ازکدام معصوم(ع)است نيست بلکه برسر مفهوم حديث است
پريناز
-
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
دوستان با محبت واژه کفاره اگر چه در فارسي هم استعمال ميشه، اما يه واژه عربيه از ريشه «کفر»
بدون نام
-
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
منابع حديث کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شيخ صدوق است.
مهرداد حيدري
-
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
سلام اون اقايي حديث از خودش در اورده واقعا براي خود ايشان و کسي که به ايشان اين عقايد کوتاه فکر انه را القا کرده متاسفم
يه آشنا
-
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
کتاب ثواب الاعمال از کتب مرحوم شيخ صدوق مي باشد .

دوستاني که صريحا و بدون مطالعه اين روايت شريف را زير سئوال مي برند بايد توجه داشته باشند که شيخ صدوق از بزرگان علماي اماميه از گذشته تاکنون بوده است او با دعاي امام زمان به دنيا آمده است . و بزرگ مدرسه حديثي قم در زمان خودش بوده است
در باره روايات او اين نظر علما مشهور است
علامه بحرانى مى‏گويد:« جمعى از اصحاب ما، از جمله علامه در« مختلف»، شهيد در« شرح ارشاد» و سيد محقق داماد، روايات مرسله صدوق را صحيح مى‏دانند و به آنها عمل مى كنند؛ زيرا همان گونه كه روايات مرسله ابن ابى عمير پذيرفته شده، روايات مرسله صدوق هم مورد قبول واقع شده است.»
يه آشنا
-
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
همانطور که گفتم رواياتي که او مرسل نقل مي کند -يعني واسطه خويش را تا معصوم حذف مي کند -بزرگان شيعه به عنوان روايت مسند در احکام ايجابي فقهي قبول مي کنند
لذا اين روايت را شيخ صدوق از پدر بزرگوارشان -که از علماي بزرگ شيعه بوده است -نقل مي کند لذا اين روايت از نظر بزرگان شيعه قابل اعتماد است و حديث مطرود نمي باشد بالاخص اينکه اين روايت حداقل 17 بار در جوامع روايي دست اول مثل کافي من لايحضره الفقيه و يا تهذيب (يعني در سه کتاب از کتب اربعه آمده است )و در جوامع روايي دست دوم مثل بحار وسائل و مستدرک اين روايت تکرار شده است تکرار اين روايت در جوامع حديثي شيعه و خاصه کتب صدوق دليلي ديگري بر قابل اعتماد بودن اين روايت شريف است
يه آشنا
-
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
لذا از حيث سند روايت مورد خدشه نيست و قابل اعتماد است .
اما از حيث مفهوم روايت در نقل ديگر در بحار ج 78 ص 197 حديث 54 آمده است که پيامبر فرمودند مريضي کفاره گناهان انسان است
دقت کنيد

در باره مريضي انسان که خيلي وقت ها مقصر اصلي خود انسان است در مريض شدن و گاهي وقت ها هم انسان نقشي در اين مريضي ندارد خداوند براي آن مريضي ما به ازاء قرار داده است
به عبارت ديگر اين اوج رحمت خدا است که براي کاري که ما در آن نه اختياري داريم و نه نيتي خداوند به ازاء آن پاکي از گناهان را قرار داده است و فرموده است که همان گونه که آتش آهن را از زنگار پاک مي کند مريضي انسان را از گناه مي کند
يه دردآشنا به يه آشنا
-
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
دوستي که بدون معرفي خودش نظر مي دهد (که همين مهم به تنهايي براي رد همه ادعاهاي ايشان کافي است) و متأسفانه اطلاعات نوين يا مطالعات اجتماعي، حقوقي و پزشکي ندارد و به راحتي «شرافت، مظلوميت و حقوق بيماران» را زير سؤال مي برد بايد توجه داشته باشد که:
1. چه سند «علمي» و «معتبر»ي در دست داريد که اثبات کند آقاي صدوق با دعاي امام زمان به دنيا آمد؟ ادعاهاي ذينفعان (بستگان، دوستان، شرکا و...) در باره يک شخص، ملاک نيست و اعتبار علمي و حقوقي ندارد.
2. اگر به فرض محال، نامبرده با دعاي امام زمان متولد شده باشد، اين به معناي معصوميت او نيست و دليل کافي به حساب نمي آيد که همه مدعاهايش را چشم بسته بپذيريم. چنان که «بزرگ يک مدرسه بودن» نيز دليل کافي نيست.
3. اماميه يعني چه؟ چرا «فرقه گري» را رواج مي دهيد؟
4. آقاي بحراني مگر پيامبر بوده که «اصحاب» داشته است؟
5. اگر چند نفر کسي را قبول داشته باشند، چند نفر ديگر نيز هستند که او را قبول نداشته باشند. به شعور مخاطب توهين نکنيد و براي آنان تعيين تکليف نکنيد. هر کسي مختار است که کسي را قبول داشته باشد يا نه.
6. شايد کسي بگويد دو ضرب در دو مساوي است با هفت. سپس پانصد نفر پس از او موضوع را بازگو کنند. بازگويي آن پانصد نفر دليل نمي شود که ما نتيجه «هفت» را بپذيريم. شمار راويان سني که رخداد کربلا را برعکس روايت کرده و حق را به امويان دادند چندين برابر راويان شيعي بوده است. انبوه راوي و ناقل و کاتب و کتاب و منبع و مأخذ، نه متضمن اعتبار و صحت است نه شاخص حق و باطل.
7. در کتاب «بحارالانوار» که از آن نام برديد، احاديث بسياري است که وظايف حاکم در برابر مردم را بر مي شمارد. چرا آن احاديث را منتشر نمي سازيد؟ زورتان به کودکان و بيماران و معلولان رسيد؟
8. کسي نمي تواند واسطه خودش را تا معصوم حذف کند مگر آن که در زمان معصوم زيسته باشد.
9. بازي با کلمات قلمبه و سلمبه را بگذاريد براي حجره و حوزه. با مردم به زباني سخن بگوييد که دريابند و بپذيرند. «يه آشنا» بهتر است «يه زبان آشنا» داشته باشد. البته سخن بايد پذيرفتني باشد تا پذيرفته شود. اگر کسي مي خواهد مردم سخنانش را کورکورانه بپذيرند بايد درهاي دانشگاه ها را ببندد.
10. اين که يک سند مورد خدشه شما نباشد و قابل اعتمادتان باشد خيلي خوب است اما نظر شخصي شماست. شايد نظر ديگران در باره آن سند چيزي ديگر باشد.
11. شما تا اينجا اعتبار حديث «بيماري کودک، کفاره گناهان پدر و مادر اوست» را از چشم انداز «علوم نقلي» بررسي کرديد نه از ديدگاه «علوم عقلي». پس هنوز آن حديث را قابل اعتماد نمي دانيم.
12. آيا کودک را «انسان» مي دانيد يا نه؟ پس بر اساس حديث «مريضي، کفاره گناهان انسان است» (به نقل از خودتان) بگوييد گناهان يک کودک يک ساله بيمار چيست؟!
بيماري هاي گسترده (مانند «بيش فعالي کودکان»، سرطان ها، ميگرن حاد و...) که خرد و کلان را مبتلا کرده و آثار امواج پارازيت هاي راديويي و ماهواره اي است، کفاره گناهان کيست؛ مردمان يا حاکمان؟
اين که ارز دارويي را صرف واردات زين اسب اغنيا و پورشه و لوازم آرايش کرده اند و نتيجتاً دارو کمياب و گران شده و انبوهي از مردم (به ويژه کودکان) را به کام بيماري و معلوليت و مرگ کشانده، کفاره گناهان مردم است يا جفاي دولت؟
آب آشاميدني ناسالم و فرآورده هاي دامي و کشاورزي و خوراکي آلوده که باعث گسترش چشمگير بيماري ها و مرگ و مير شده به علت گناهان مردم است؟
راه ها و خودروهاي غير استاندارد که هرساله باعث کشتار يا مصدوميت و معلوليت ده ها هزار تن از مردم کشورمان مي شود، کفاره گناهان مردم است يا جرم دولت؟
شما شهامتش را داريد به يک بيمار که به علت مصرف «داروهاي چيني» معلول شده است بگوييد دارد کفاره گناهانش را مي دهد؟ به بازماندگان جانباختگان اين داروها چه طور؟
13. چه کسي گفته است که «بيماري، اوج رحمت خداست»؟ اين را خود خدا به شخص شما گفته است؟!
14. چرا مي گوييد ما هيچ اختياري در بيماري نداريم؟ شما اگر خودتان را در زمستان نپوشانيد سرما نمي خوريد؟ اگر دولت در انجام وظايف و مسؤوليت هاي بهداشتي و درماني که بر عهده اوست کوتاهي کند، بيماري ها گسترش نمي يابند؟ مي دانيد در چه سده اي زندگي مي کنيم؟!
15. اگر مريضي، انسان را از گناهانش پاک مي کند، پس در کشورهايي که استانداردهاي بهداشتي، پيشگيري و سلامت بالايي دارند مردم خيلي گناهکارند چون کمتر بيمار مي شوند!
16. شما آن قدر در کتاب هايي که نام برديد غرق شده ايد که از واقعيت ها فاصله گرفته ايد. بياييد حقايق را ببينيم. بياييد آزاده باشيم و «حق» را بگوييم. يا حسيني باشيم يا زينبي.
توشه
-
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
مثل اينکه شما به هيچي اعتقادنداريدوبايدازاول لزوم وجود خدا رو براتون ثابت کنيم تا بعدها برسيم به تفسيرصيحيح حديث. چون اينجامقدورنيست بهتره بريد پيش يه عالم و از اول رو اعتقاداتتون تجديدنظرکنيد.
صادق
-
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
چه جالب ما دو کلام مي خايم نظر بذاريم جا کم ده تا تيکه ميشه من نميدونم دوستان چه حسب و نسبي دارند که نظراتشون سر و مرو گنده بدون تقطيع شدن انتشار داده ميشه
خدايا ما که نه زن داريم نه پول نه خونه نه کار
تو فقط شانس بده
يه آشنا
-
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اگر معرفي نکردن نام دليل بر بطلان تمام حرف ها است پس اين دليل شامل حال شما هم مي شود چرا که شما هم خودتان را معرفي نکرديد والبته بايد شما توجه داشته باشيد که :
1- دعواهاي سياسي خودتان را بر مسائل اعتقادي وارد نکنيد وجود ضعف مديريت يا شيطنت کساني اعم از داخلي و خارجي دليل بر حمله کردن به اعتقادات و مسائل مذهبي نيست
2- به دنيا آمدن شيخ صدوق از مشهورات و مسلمات شيعه است به جاي اينکه سوال پراکني کنيد اندکي به خودتان زحمت بدهيد و سري به کتب فهرستي يا رجالي شيعه بزنيد تا اين امر براي شما واضح شود مضافا اينکه در کتب کلامي شيعه مثل الغيبه شيخ طوسي اين روايت آمده است متاسفم که اين را بگويم شبهه پراکني هميشه کاري آسان است و بدون هزينه
يه آشنا
-
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
3- جناب آقاي حقوق دان بايد بدانيد که هر علمي براي خودش ملاک و معيار دارد و علم رجال نيز براي خودش قانون هاي علمي دارد و با توهم جناب عالي درست يا نادرست نمي شود اگر قرار باشد به علت شيعه بودن ناقلان اين حديث بگوييم ذي نفع هستند و گزارش آنها قابل قبول نيست لذا تمام روايات و نقل هاي تاريخي غير قابل قبول است ملاک وثاقت گزارش دهنده است که درباره شيخ طوسي و صدوق اين وثاقت محرز و ضروري است لذا شهادت ايشان اعتبار علمي دارد و قابل اخذ و عمل است ولو اينکه شما نتوانيد اين قاعده علني را در ک کنيد
4- بنده نگفتم جناب شيخ صدوق معصوم بوده است بنده در صدد معرفي مولف کتاب بودم نه اثبات معصوميت ايشان جناب عالي انقدر با تعصب و بدون فکر اين مطالب را خوانديد که ابدا به اين نکته واضح توجه نکرديد
يه آشنا
-
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
5- با کمال تاسف شما درکي از بزرگ مدرس نداريد شما خيال کرديد بزرگ مدرسه يعني کسي که توي يه مدرسه راهنمايي هيکلش از همه بزرگتر باشد يا مثلا ناظم مدرسه اما اين در مورد بزرگ يک مدرسه که صاحب مکتب خاص در رويکردهاي علمي و حديث نگاري است و بزرگترين جامعه حديثي شيعه در آن شکل گرفته است معناي خاصي را افاده مي کند که ظاهرا جناب عالي از درک اين معنا عاجز مانده ايد وقتي کسي در ميان همه محدثان و خريطان فن به عنوان بزرگ و استاد و شيخ قلمداد مي شود کلام او و نظر او نظر خبره آن فن است و قابل اعتماد در آن فن درست مانند جراح قلبي که در يک دانشگاه استاد همه پزشکان متخصص باشد کلام او در رشته خودش قابل اعتماد است و عقلا به نظر تخصصي او عمل مي کنند -البته اگر عقلي باشد -
يه آشنا
-
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
6- اماميه يعني کساني که طبق فرمايش پيامبر در غدير و غير غدير براي پيامبر 12 جانشين معصوم را معتقد هستند و اين ترويج فرقه گريي نيست بيان حقيقت است کساني فرقه گري را ترويج مي دهند و به آن دامن ميزنند که توان پذيرفتن حق را ندارند
يه آشنا
-
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
7- دوست دانشمند و محترم !!!!! کلام مرحوم بحراني که فرمدند اصحاب ما اصطلاحي متداول در ميان بزرگان شيعه است از قدما تا معاصرين و اين اشکال شما حکايت از اوج مطالعه و تتبع و علميت شما !!!!!دارد که حتي معني اين اصطلاح را نمي دانيد اصحاب ما يعني شيعيان يه ذره دقت کن توجه کن
يه آشنا
-
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
8- اقا يا خانم محترم بهتر است که شعور مخاطب را علم نکنيد من يک قاعده علمي را بيان کردم نه بيشتر اين چه ربطي به شعور مخاطب دارد؟؟؟ به نظر شما داريد به مخاطبين با مغالطه هاي پي در پي توهين مي کنيد اگر کسي بگويد نظر مهندسان در باره فلان مطلب اين چنين است و يا فلان مطلب را قبول دارند توهين است ؟؟؟؟؟؟ آيا بيان کردن نظر کارشناسي يک کارشناس در رشته تخصصي خودش توهين به مخاطب است ؟؟؟؟؟
انصافا بد ترين توهين را به مخاطب مي کنيد
يه آشنا
-
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
8- بهترين و زيباترين مغالطه شما 2*2 است دوست دانشمندم !!! قضيه 2*2 يک قضيه بديهي و ضروري است و براي همه مردم حتي کودکان قابل فهم و درک است اما همه مسائل اين طور نيست ما براي يک سرما خوردگي ساده نزد پزشکمي رويم و نمي گوييم چون 2*2 چهار مي شود پس بايد خودمان نظر کارشناسي بدهيم
شيخ صدوق کارشناس اين رشته و از بزرگان محدثين است لذا کلام او کلام يک کارشناس است
يه آشنا
-
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
دوست محترم اي کاش راويان سني که کربلا را برعکس گزارش دادند را ذکر مي کرديد فقط ادعا کردن و اينکه بگوييد حرف هاي شما علمي نيست که کافي نيست
خود شما غير علمي سخن مي گويد کدوم راوي سني کربلا را برعکس گزارش تاريخي داده است بلکه بسياري به از سني ها به خاطر کربلا شيعه شدند مثل کتاب لقد شيعني الحسين که طرف سني بوده و به خاطر گزارشات تاريخي خود سني ها شيعه شده است
يه آشنا
-
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
خيلي جالب است که شما کاملا بدون علم و آگاهي سخن مي گوييد
کثرت نقل حديث در ميان و موثقين و بزرگان از شيعه دليل بر معتمد بودن يک روايت است کما اينکه اگر در باره يک مريض عده اي از پزشکان حاذق يک نظر واحد را بدهند يقين مي کنيم که آن نظر علمي و صحيح است
يه آشنا
-
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
من نمي خواهم از هر وسيله براي بيان عقده هايم استفاده کنم بر عکس شما در اينجا بحث بر سر يک روايت از حيث سند و دلالت بود رواياتي بسيار در باره با حاکميت يا ازدواج و يا معامله داريم آيا اگر کسي در يک معامله شکست خورده بود بايد بگويد چرا روايات معاملات را نميآوريد يا اگر کسي در ازدواج شکست خورده بگويد چرا روايات ازدواج را نياورديد اقاي دانشمند هر نکته اي جايي دارد
يه آشنا
-
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
دوست دانشمند کسي که در زمان معصوم مي زيسته است تا معصوم واسطه اي ندارد که بخواهد حذف کند لذا حذف سند مربوط به کسي است که در زمان غيبت مي زيسته است يا ارتباط ش با معصوم به طور مستقيم نيست که در بحث حذف سند براي خودش معيار هاي علمي دارد که متاسفانه شما از اين معيار ها بي اطلاعيد
يه آشنا
-
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
يه آشنا آشناي با فرهنگ بالاي مردم است براي همين با دليل علمي پاسخ مي دهد نه با ظاهري فريبنده
البته هرکس نظر خودش مي تونه داشته باشه وفقط من اين مطلب گفتم که از نظر کارشناسان حديث مثل صدوق و مجلسي روايت قابل اعتماد است و اگر کسي نخواست نظر کارشناس ها را قبول کنه خودش مي دونه
يه آشنا
-
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
شما که ادعاي اشنايي بادرد را مي کني خوب بود لااقل دو خطي که من نوشتم با دقت مي خوندي
بنده نگفتم که مريضي رحمت خدا است گفتم اينکه خداوند به کاري که اختيار ما در آن دخيل نيست به ما عنايت مي کند اوج رحمت خداست
اين حرف را باز هم مي زنم و به ان اعتقاد دارم
و بازهم دقت کنيد گفتم برخي مواقع بيماري انسان از روي اختيار نيست نه هميشه به اضافه اينکه اگر طبق گفته شما برخي از بيماري ها تقصير خود انسان است باز هم حرف من تاييد مي شود چرا که خدا گناهان انسان را مي بخشد به خاطر مرضي که مقصر خود انسان است و اين واقعا يعني اوج رحمت خداوند
يه آشنا
-
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
در ادامه اين روايت که فرمود بيماري کفاره گناهان انسان است فرمودند که بيماري کودک کفاره گناه پدر و مادر اوست
براي اينکه کودک گناهي ندارد وبه تعبير مشهور مردم معصوم است
دوست عزيز دقت کن اينکه گناهان کودک کفاره گناهان پدرو مادرش باشد توجيه کار کساني که در انجام وظايف خود کوتاهي مي کنند نيست بلکه کساني که به هر نحوي مکوتاهي ايشان باعث رواج مريضي در مردم مي شود از بزرگ ترين گناه کاران خواهند بود لذا از اين جهت نقد شما به روايت ابدا وارد نيست
بيماري هر منشايي که مي خواهد داشته باشد اعم از قصور پدر و مادر کوتاهي حاکمان امواج راديويي عوامل وراثتي و....... فرقي نمي کند آن هنگام که کودک بيمار مي شود اين لطف خدا شامل پدر و مادر وي مي شود که گناهان ايشان پاک مي شود
يه آشنا
-
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
آقا يا خانم دانشمند ! هيچ جاي رايت نفرموده که ماشين هاي شما استاندارد نباشد امواج مضر پخش کنيد حاکمان به وضع مردم نرسند يا اينکه بودجه هاي بهداشتي را زياد نکنيد
بلکه روايت فقط اين مطلب را مي فرمايد که اگر به هر صورت و دليلي بچه اي مريض شد خداوند به خاطر اين مريضي گناهان پدر و مادر او را مي بخشد و باز هم مي گويم اين نشان از اوج رحمت و عدالت خداوند است
يه آشنا
-
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
گفته ايد از حيث علوم نقلي ثابت شد حالا از حيث علوم نقلي اثبات کنيد
اقاي دانشمند محترم !!
منظور شما از علوم عقلي چيست ؟
اگر منظور علوم تجربي است که اهل علم به اين علوم عقلي نمي گويند بلکه تجربي هستند
اگر منظور شما علوم فلسفي است با کدام فلسفه ؟ فلسفه غرب يا شرق ؟ اگر فلسفه غرب با کدام مکتب فلسفي غرب ؟ و اگر منظور شما فلسفه شرق است با کدام مکتب فلسفي شر ق؟ اگر منظور شما فلسفه اسلامي است با کدام مکتب فلسفه اسلامي ؟ با مشائ ؟ اشراق ؟ حکمت متعاليه ؟ نوصدراييان؟ همه اينها ؟
شما لطف کنيد يک معيار مشخص براي علوم عقلي بيان کنيد اثبات عقلي کردنش با من
البته اگر بخواهيم با عقل بديهي و ضرور يات عقلي بحث کنيم اين روايات با هيچ کدام از ضرورياتي که عقلا و فلاسفه و متکلمين و فقها گفته اند مغاير نيست
يه آشنا
-
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
حسيني بودن و زينبي بودن بسيار خوب است و بلکه يک ارمان است اما نه با شعار و احساسات
زينبي بودن يعني عالم بودن حسيني بودن يعني روي منطق سخن گفتن و مغلطه نکردن
دوست عزيز ابراز برائت از ظلم و ظالمان بسيار عالي و زيباست اما نه به قيمت حمله کردن به ارزش ها و روايات و کتب و شخصيت هاي بزرگ دين
يه آشنا
-
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
بندهاز دانشجو به خاطر ترويج احاديث اهل بيت و ايجاد زمينه براي بحث نظر در اين مورد تشکر مي کنم و اميد وار هستم که دانشجو اين کار را با جديت بيشتري ادامه دهد البته به نظر من برخي يا نتوانستند يا نخواستند که اين روايت را درست بفهمند خوب بود يک يادداشت در باره دلالت و محتواي اين روايت شريف نوشته مي شد تا به اين روايت شريف ظلم نمي شد
سيد
-
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
سلام عليکم
بنظر لازم بود که عربي اين احاديث هم آورده مي‌شد.

زبان عربي نکاتي دارد که در ترجمه اين نکات گم مي‌شود.
يه آشنا
-
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
بله کلا در روايات و آيات قرآني بهتر اينه که عربي آورده شود ولو در پاورقي
امير
-
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
سلام
به نظر من که هيچ مشکلي در روايات مذکور وجود نداره. فقط بهتر بود منابعش هم نقل مي شد، که در طول بحث دوستان زحمت کشيدند و نقل کردند. تمام روايات کتب متقدمين شيعه درسته و کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مرحوم صدوق نيز جز اين دسته از کتب است.
حسين
-
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
سلام
بابا چرا انقدر بحث رو اينور و اينور ميبريد؟!
معني اين حديث چيه؟
امام علي(ع) مي فرمايند: «بيماري کودک کفاره گناهان پدر و مادرش مي باشد.»
کدوم يکي از اين معاني رو ميده:
1- بيماري کودک (حالا با هر دليلي) باعث آمرزيده شدن گناه پدر و مادرش ميشود.
2- بيماري کودک د اثر گناهان پدر و مادرش ميباشد.
اولا که لازمه معني کفاره رو بدونيم تا دقيقا معني حديث رو بفهميم.
در ثاني با توجه به اينکه در احاديث ديگه داريم که بيماري انسان باعث آمرزش گناهانش ميشود، آيا ميتونيم نتيجه بگيريم که چون کودک هنوز گناهي مرتکب نشده، بنابراين خداوند اين امتياز آمرزش گناهان رو به پدر و مادرش ميده؟
يه آشنا
-
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
بله قطعا روايت نمي فرمايد به علت رفتار يا گناهان پدر و مادر فرزند مريض مي شود بلکه روايت درصدد بيان اين مطلب است که گناه فرزند براي والدين باعث پاک شدن گناهان مي شود

حسين
-
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
امير المؤمنين(ع) فرموده است: «إنّ البلاء للظالم أدب و للمؤمن امتحان و للأنبياء درجة وللأولياء كرامة»؛ بلا و گرفتاري براي ستمكار تأديب و تنبيه است، براي مؤمن آزمون و امتحان است، براي پيامبران ارتفاع مقام و ارتقاي درجه است و براي اولياي خدا كرامت و لطف الهي است.

امام باقر(ع) فرموده است: «لو يعلم المؤمنُ ما لَهُ في المصائب مِنَ الأجر لتمنّي أن تُقَرَّضَ بالمقاريض»؛ مؤمن چنانچه مي‌دانست چه پاداشي به خاطر ابتلا به مصيبت‌ها براي او مقدر است، آرزو مي‌كرد بدنش با قيچي قطعه قطعه شود. و نيز فرموده است: «سَهَرْ ليلةٍ في مرضٍ أفضلُ من عبادةِ سنة»؛ بي‌خوابي يك شب به خاطر درد و بيماري، بهتر است از يك سال عبادت.

پيامبر(ص) فرموده است: «إذا مرض الصبيُّ كانَ مرضُهُ كفارةً لوالديه»؛ بيماري كودك كفاره گناهان پدر و مادر او است.
مسيح
-
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
روايات ديگري که آورده شد، پيرامون بحث را روشن کرد و بسيار جالب بود
مسيح
-
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
من از گروه انديشه تشکر ميکنم که بحث هاي چالشي را درباره احاديث جريان سازي مي کنند تا با عمق بيشتري به فهم و تامل در احاديث پرداخته شود
بسار عالي بود؛ چرا که پنج پگاه و بحث هاي چالشي پيرامون آن سنت شکني بزرگي بود که موافق و مخالف نظر دادند.
اسماعيل
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
با سلام :
اول از همه هيچ كدوم از اماما از خودشون حرف نمي زنن و هر چي احاديث از اونها وجود داره حرف خداست و خدا دروغگو نيست
حديث امام علي ع كه ميگه بيماري كودكان كفاره گناهان پدر و مادره واقعيت فقط بايد اين مطلب و درك كنيم و به اطرافمون نگاه كنيم دنيا دار مكافاته هر عملي يه عكس العمل داره .
ارسال نظرات
captcha