به گزارش خبرنگار سياسي «شبكه خبر دانشجو» حجت الاسلام روح الله حسينيان، رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي، عصر امروز در برنامه اي با عنوان «آن سوي دوم خرداد» كه به همت بسيج دانشجويي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: سعي كنيد قبل از اينكه به مباحث احساسي يا حزبي بپردازيد، مباني فكري خود را تبيين كرده و يك جامعه معقول كه بر اساس تحقيق و تعميق به وجود آمده است، بسازيد.
حسينيان همچنين پيش از آغاز صحبت گفت: بنده به دلايلي چون ميل به محافظه كاري و تمايل به انجام كارهاي ستادي ندارم جوري صحبت خواهم كرد كه شايد اعتراض شما را برانگيزد.
رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي در ادامه با بيان اينكه قصد وي از سخنراني در اين برنامه نقد مباني تفكر و انديشه اصلاحات است، اظهار داشت: درك مباني و انديشه، مساله بسيار مهمي است و اگر مباني و بنيان هاي تفكري تبيين شود و عمق پيدا كند هر يك از ما داراي قدرت تحليل بالايي مي شويم كه در جريان مسائل مختلف تحت تاثير احساسات قرار نمي گيريم و براي سوالات سطحي جواب مناسب را پيدا مي كنيم.
وي در ادامه با بيان اينكه اهميت طرح مباني فكري در چند چيز است، خاطرنشان كرد: اولين دليل اهميت داشتن طرح مباني، داشتن استراتژي است، هر مومن بايد در زندگي فكري خود داراي استراتژي باشد زيرا انساني كه داراي استراتژي است در طول تاريخ از نوسانات فكري مصون مي باشد.
حسينيان در ادامه با ذكر اين مطلب كه امام خميني از كساني است كه به خاطر دارا بودن مباني فكري خاص، استراتژي خوبي نيز داشت، تاكيد كرد: انساني كه صاحب استراتژي باشد، صاحب ايدولوژي هم خواهد بود و ايدئولوژي، مكتبي است كه انسان را در صحنه هاي مختلف راهنمايي مي كند.
وي داشتن شيرازه و همخواني در تفكر را فايده سوم داشتن مباني فكري دانست و تاكيد كرد: در اين صورت تفكرات هر انسان در حوزه هاي مختلف از جمله حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي از يك وحدت معنا برخوردار خواهد شد.
نماينده منتخب مردم تهران در مجلس هشتم تاكيد كرد: در اصول مباني تفكر هر مكتب، چند مساله بايد مشخص شود؛ اولين مساله جهان بيني و تعريف انسان از جهان طبيعت و دومين مساله نيز تعريف انسان يا آن مكتب از خود وجودي انسان است و اگر اين دو مساله براي انسان مشخص شود قطعا اين فرد دچار تزلزل و انحراف نخواهد شد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه دين اسلام معتقد به اين است كه جهان داراي يك آفريننده دانا و مدبر است كه جهان را با تدبير اداره مي كند، تصريح كرد: از ديدگاه قرآن هستي و ماده، هدف آفرينش نيست بلكه انسان و استفاده انسان از اختيارش در جهت ملاقات با پروردگار، هدف اصلي اوست؛ به همين دليل بايد تمام مفاهيم مورد استفاده او در همين چهارچوب تفسير شوند.
رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي در بخشي از سخنان خود همچنين با اشاره به اينكه در طول تاريخ ايران سه نحله سياسي شكل گرفته اند، اظهار داشت: نحله اول نحله چپ گرا است كه بر مبناي تفكر ماركسيسم، ماترياليسم و ديالكتيك بنيان نهاده شده و معتقد است انسان موجودي بدون خالق، متحير و رها شده است كه در دستان ديالكتيك قرار داده شده و ابزار توليد، سرنوشت اين انسان را مشخص مي كند.
وي ادامه داد: دومين مكتب مكتب ليبراليسم است بر خلاف كمونيسم كه در آن از اصالت انسان در مقابل خداوند صحبت شده و وجود خداوند نفي نگرديده است. در جامعه ليبراليسم خدا وجود دارد ولي خدايي بدون تاثير و تدبير كه بايد در قانون گذاري و حضور در جامعه نيز غائب باشد.
وي با بيان اينكه امام خميني به عنوان رهبري قاطع که انقلاب اسلامي را شكل داده اند و همه انديشه هاي موجود در آن زمان زير چتر امام جمع شدند، اظهار داشت: به خاطر اختلافات مبنايي جريان هايي مثل نهضت آزادي و يا جريان مربوط به بني صدر، با وجود داشتن امكانات و اختيارات گسترده در اويل انقلاب نتوانستند مباني فكري امام را تاب آورده و در مقابل آن ايستادند.
حسينيان در ادامه با بيان اينكه قبل از پرداختن به بخش دوم خرداد بايد اين جريان را شناساند، تاكيد كرد: دوم خرداد شامل طيف وسيعي از كساني است كه مباني فكري شان التقاطي بوده و ريشه هايي از تفكرات ليبراليسم را با خود دارند. در بين اين افراد حتي هستند كساني كه از مباني فكري آنها نيز هيچ اطلاعي ندارند ولي جزو اين گروه اند.
وي تاكيد كرد: خطاب اصلي ما در جريان دوم خرداد كساني هستند كه با ساز و كار فكري مشخص به جنگ نظام و انقلاب آمدند.
حسينيان افزود: اتفاق عجيبي كه در جريان اصلاحات به وجود آمده اين است كه كساني كه امروز ديدگاه هاي ليبراليستي دارند، در اوايل انقلاب ديدگاه هاي چپ گرايانه و ماركسيستي به اضافه لعابي از انديشه هاي اسلامي داشتند كه حوادثي از جمله تسخير لانه جاسوسي را آفريدند و بعدها نيز از اين كار خود اظهار پشيماني كردند.
وي يكي از اصول جريان دوم خرداد را اعتقاد به شكاف ميان جمهوريت و اسلاميت خواند و گفت: بسياري از اين افراد سعي در افزايش وزن جمهوريت در برابر اسلاميت داشتند در حالي كه همان طور كه حضرت امام معتقد بودند جمهوريت ما منبعث از متون ديني بود و الگوي غرب را نمي پذيرفت.
حسينيان ادامه داد: پلوراليسم ديني و قرائت هاي چندگانه از دين يكي ديگر از شاخصه هاي اين عده از دوم خردادي هاست. آنها در روزنامه هاي خود ادعا مي كردند كه افكار امام متعلق به موزه هاي تاريخي است و سعي در كم رنگ كردن اين افكار داشتند.
سومين خصوصيت جناح دوم خرداد از ديد رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي نيز تلاش براي هضم در قدرت جهاني بود كه نمونه بارز آن نيز تاكيد آقاي خاتمي در اولين مصاحبه خود بر آب شدن يخ هاي موجود ميان ايران و آمريكا و همچنين نفي استقلال از سوي روزنامه دوم خردادي صبح امروز بود.
وي تأكيد كرد: اعضاي اين طيف ميخواستند تفسير واحد امام خميني(ره) درباره اسلام، انقلاب و حدود و ارزشها را كمرنگ كنند و به همين جهت بود كه اعلام كردند انديشه امام متعلق به موزههاي تاريخ است.
حسينيان گفت: اصلاح در دين خصوصيت ديگر جناح دوم خرداد بود، که نمونه بارز آن نقد نمادهاي مذهبي چون حجاب از طرف روزنامه خرداد است./انتهاي پيام/