«احمد مسعود»؛ رهبر ضد طالبان «درّه پنجشیر» کیست؟ + عکس و نقشه
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه - Sputnik؛
پایگاه خبری اسپوتنیک نوشت: طالبان در روز ۱۵ آگوست / ۲۴ مرداد پس از تسخیر پایتخت بدون جنگِ مدعی شد که پیروز جنگ و پایان خشونت‌ها در افغانستان شده است امّا برخی از مناطق این کشور تصمیم گرفتند که تسلیم طالبان نشوند.
تعداد نظرات: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
احمد مسعود جوانی است سبکسر، جویای نام و بشدت جاه طلب که هیچ ابایی از راه اندازی جنگ برای کسب قدرت ندارد.او فرزند همان قصاب محله افشار کابل است. مماشات طالبان با این درسخوانده انگلستان یک اشتباه استراتژیک است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
شامگاه ۲۱ دلو ۱۳۷۱ نیروهای دولت اسلامی افغانستان به رهبری احمد شاه مسعود و حزب اسلامی به فرماندهی عبدالرسول سیاف راکت پراکنی گسترده را بر روی منطقه افشار شروع کردند. این آتشباری تا صبح روز ۲۲ دلو ادامه یافت. صبح روز ۲۲ دلو یورش نیروهای زمینی به محله افشار شروع شد و این عملیات تبدیل به جنگ شهری گردید. گزارش‌هایی مبنی بر وقوع جنایات بی‌شمار جنگی در طی عملیات روز ۲۲ دلو گزارش شده‌است. هیچ تحقیق و گزارش مستقلی از چگونگی این حادثه و عوامل آن منتشر نشده‌است. در منطقه افشار صدها تن از ساکنان شیعه توسط نیروهای «حکومتی» به قتل رسیدند. ناحیه افشار در دامنه کوه‌های افشار قرار دارد و بخش وسیعی از غرب کابل را دربر می‌گیرد. پلی تخنیک کابل و مؤسسهْ علوم اجتماعی، که توسط رهبری حزب وحدت پس از ورود به شهر به عنوان پایگاه فرماندهی انتخاب شد، نیز در این منطقه قرار دارد که کافر کوه افشار سپر حفاظتی آن به‌شمار می‌آید. ساعت یک بامداد ۱۱ فوریه، مؤسسهْ علوم اجتماعی از سه طرف مورد حمله قرار گرفت؛ از غرب توسط نیروهای اتحاد اسلامی سیاف، از شمال و جنوب توسط نیروهای «دولتی» (به کمک خیانت کارانی در حزب که قبلاً خریداری شده بودند) منطقه را مورد هجوم قرار دادند. آنان تا ۲۴ ساعت بعد به قتل و کشتار، تجاوز و آتش زدن خانه‌ها پرداخته و دختران و پسران جوان را اسیر کردند. خبر این اعمال در همان زمان در کابل و در روزهای بعد در سطح دنیا پخش شد. در این جریان بر اساس براوردها حدود ۷۰۰ نفر به قتل رسیده یا ناپدید شدند. یک سال بعد که حزب وحدت این ناحیه را بازپس گرفت، چندین گور دسته جمعی کشف کرد که در آن‌ها ۵۸جسد یافت شد. این قتل‌عام توسط کشورهای همسایه و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر محکوم گردید؛ اما عاملان آن هیچ وقت محاکمه یا دست‌گیر نشدند. اگرچه شخصاً ربانی قتل‌عام را به عنوان یکی از اشتباهات حکومتش محکوم کرد، حادثه به گردن سربازانش انداخته شد؛ که چنین سربازانی در هیچ‌کجا مسئول چنین جنایات جنگی شناخته نمی‌شوند. آنروز، افشار به یک منطقه ارواح شباهت داشت و تمام ساکنان آن پس از قتل‌عام از آنجا گریختند. اما خاطرات تلخ آن در مغزها و قلبهای مردم به یادگار باقی‌مانده و به تشدید اختلافات قومی – مذهبی دامن زده‌است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار