«کیفیت» افسانه‌ای در سلف دانشگاه/ آیا مسئولان دانشگاهی جرات خوردن این غذاها را دارند؟
گزارش/
کمتر دانشجویی را می‌بینیم که از دستپخت سرآشپز دانشگاه تعریف کند؛ بعضی دانشجویان غذای رستوران‌های بیرون دانشگاه را که برای پر کردن جیبشان از اسکناس‌های دانشجویان از سلف رانده شده، دیوار به دیوار دانشگاه جاخوش کرده‌اند، ترجیح می‌دهند.
تعداد نظرات: ۵
س . ف
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
این مشکل یک مشکل ریشه داره. اما سئوال مهمتر اینه که مگه ما در ایران استاندارد پخت غذا وبرنامه جامعی برای آن داریم ؟ من بیش از 15سال سرآشپز بزرگترین هتلهای ایران بوده ام. اگر این دانشجویان عزیز فقط یکباربتوانند غذای یکی ازهتلهای 5 ستاره اطراف دره اوین وچهارراه پارک وی راامتحان بکنند میبینند که کیفیت رستورانهای پنج ستاره آنجانیزفرقی باسلف دانشگاه شان ندارد. چند سال پیش مقاله ای در این زمینه نوشتم که هیچکس حاضر به چاپش نشد. بازخداراشکر شما این راچاپ کردید .
سرآشپزیک دانشگاه دولتی
وفارق التحصیل دانشگاه دولتی
محمد بیات
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
سلام
ابتدا باید بگویم که از سال 76 تا 91 دانشجو بوده ام. و چندین دانشگاه را در وزارت بهداشت و علوم تجربه مرده اه
قریب به 12 سال غذای دانشجویی خورده ام و امروز هم عضو هیئت علمی دانشگاه هستم. مدتی نیز در معاونت دانشجویی دانشگاه مسئولیتی داشته ام.
اینکه گاها در غذای دانشجویان اقلام نامتعارف مشاهده میشود از نظر آماری کاملا طبیعی است.
بیایید منصف باشیم. روزانه چند پرس غذا در دانشگاه های کشور طبخ و توزیع میشود؟ در مقایسه با آمار فراوان غذای توزیع شده موارد نامتعارف بسیار ناچیز هستند.
آیا تا به حال در منزل با مشکل سنگ در غذا و یا حتی فضله موش در غذا مواجه نبوده ایم؟ آن موقع چه کرده ایم؟؟؟
سلف سرویس دانشگاه را با رستوران اشتباه نگیریم. هدف از توزیع غذا در این دو مکلان متفاوت است.
محمد بیات
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
در رستوران با هدف جلب مشتری و سود بیشتر امکانات رفاهی فراهم میشوند و حتی کیفیت باطنی و ظاهری غذا هم در امتداد هدف بهبود میابند. سوال مهم این است که ما چرا به رستوران میرویم؟ یا ناچاریم (سفر و ...) و یا از سر سیری و تنوع طلبی و تولید خاطره و زیاده خواهی و ...
آنرا که ناچار است با هر غذایی میتوان سیر کرد حتی با لقمه ای نان و پنیر. ولی افراد تنوع طلب را چگونه میتوان سیر کرد. صاحبان رستوران ها این را بلدند و .....
اما در دانشگاه هدف از توزیع غذا چیز دیگری است و منابع نامحدود امکان هر هزینه ای را نمیدهند. هدف تسهیل در امر آموزش است نه ارضا حس های....
پس بیاییم چشم ها را بشوییم و جور دیگر ببینیم. منصف باشیم
اگر کسی نخواهد امری را بپذیرد هیچ استدلالی را قبول نمیکند.
اما باز گردیم به دوران
محمد بیات
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
اما باز گردیم به دوران دانشجویی من.
انصافا کیفیت غذای دانشگاهی خوب و متوسط و عالی را تجربه کرده ام.
با دوستان روی یک میز غذا میخوردیم و لذت میبردیم و خوش بودیم و در کنار ما، میز مجاور از کیفیت غذا شاکی بودند و ناراحت. برای من سوال این بود که آقایان از چه چیز این غذا ناراضی هستند؟ ما که هر دو یک چیز میخوریم!!
آیا قرار است تمام نیاز های تغذیه ای را با غذای دانشگاه تامین کنیم؟!!
حبوبات و گوشت و لبنیات که الحمد لله تامین میشود میوه و سبزی به صورت نسبی تامین میشود.
اگر کسی کمبودی در رژیم غذایی دید میتواند از هزینه های غیر ضرور (شارژ موبایل و چیپس و پفک و پیتزا و....) بکاهد و خود اقدام کند. و بهانه نگیرد.
محمد بیات
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
این را هم در انتها اضافه کنم که ما برای گزارش عملکرد طبخ و توزیع غذا همان غذایی را که میان دانشجویان توزیع میکردم را در جلسات هفتگی هیئت رئیسه دانشگاه توزیع میکردیم و خود که یک نفر از اعضای آن جلسه بودم مشاهده میکردم که تمام همکاران از آن غذا میل میکردند و حتی از نظرات اصلاحی آنان نیز استفاده میکردیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار